Citroen E Mehari Avis  thumbnail

Citroen E Mehari Avis

Published Jun 09, 22
7 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Mehari Citroen Ancienne

Een Eend is herkenning, een Eend is nostalgie, een Eend is emotie. Wat heb ik gekocht? Het kentekenbewijs is duidelijk: een 2CV6. Een 2CV Spécial volgens het plakplaatje op de achterklp. Een rooie. Van Wat spitwerk levert een mooi verhaal op: in de fabriek stonden nog koetsen van Eenden zonder derde zijruit en die moesten op.

Van de 2CV6 Spécial zijn nog maar een paar rijdende exemplaren bekend. Zó speciaal is mijn Spécial! Jan-Erik Plettenburg Een rij eerste Eenden staat klaar om de fabriek te verlaten (1949)36 68 69 ONTMOETING Over kentekens en vrijwel identieke Eendjes Twee vrijwel identieke 18pk tjes (Vert cactee AC 513), niet alleen van hetzelfde bouwjaar, maar waarschijnlijk eerder van hetzelfde bouw halfuur omdat deze twee Eendjes slechts 12 chassisnummers van elkaar verschillen, komen elkaar, nadat ze bijna vijftig jaar geleden in het zicht van elkaar van de Belgische lopende band zijn gerold, weer tegen bij het Eendeëi te Rotterdam (citroen mehari neuve).

Toen Pa Brandt na 10 jaar en km een nieuwe 2CV6 aanschafte ging de JD over naar zoonlief, toen nog 17 jaar en zonder rijbewijs, maar toen al met de bevlogenheid dat dit Eendje er Eentje voor altijd en eeuwig zou gaan worden. De andere JD, de JD, heeft zijn werkzame leven doorgebracht o.

eerst een tijdje in Middelburg, daarna een paar jaar als sleutelpretobject bij de voormalige burgemeester van Vlaardingen en sinds een jaar of zes is zij het eendologisch studeer- en liefdesobject c. q. werkpaard van Patries Verburg. Toen ik Jan...de schrijver dezes. (citroen mehari de segunda mano).. ooit het Ei-terrein opreed en daar voor de eerste keer die andere JD zag staan werd ik spontaan overvallen door de lichtelijk maffe gedachte van Eh...

Aan de andere kant heeft de JD in zijn vijftigjarige noeste Eendenleventje alweer zo n dikke kilometers en alweer twee bijbehorende pittige kilometer restauratie s achter de zwemvliezen, waarbij de kreet de ziel is nog steeds dezelfde meer van toepassing is dan de kreet nog volledig origineel terwijl dit laatste voor JD met z n bescheiden krap km plus weer wel het geval is.

Die Oude Meuk interesseerde mij wel jarenlang het gezicht van Citroën Nederland > Ik verruilde mijn geboortestad Gent voor Amsterdam en ging op zoek naar een broodwinning. Iets met wielen, dat stond vast, want ik ben altijd een volslagen autofiel geweest. Het werd een leuke baan in Diemen, waar ik assistent-inkoper werd bij een importeur van auto-onderdelen en gereedschappen.

Solido Citroen Mehari

Met regelmatige uitstapjes naar Franse beurzen in dat heerlijke pre-internet tijdvak. Na 4 jaar inkopen, een huwelijk en twee kinderen werd het tijd voor het echte werk: auto s. In Amsterdam waren twee importeurs gevestigd, Renault en Citroën, en gezien mijn affiniteit met Eenden en Snoeken werd het Citroën: op 1 juni 1978 begon ik als Assistent op de afdeling Après-Vente - mehari citroen.

Zo, u bent de nieuwe, u zult vandaag vele gezichten zien, die mag u allemaal vergeten, als u het mijne maar onthoudt: Hendrik G. is de naam, aangenaam!. In de werkplaats zag ik een GS Birotor en een 2CV Sahara, de enige ooit in Nederland geleverd wist de Chef Personeelszaken.



De productie van de DS was pas 4 jaar geleden gestopt en in Nederland was la folie (zo noemde mijn patron dat) reeds losgebarsten. Omdat diezelfde patron in de gaten had dat die oude meuk mij wel interesseerde kreeg ik de clubcontacten onder mijn hoede. Die contacten huisden tot dan toe bij de afdeling Marketing & Publiciteit, waar ik op deze manier zachtjes binnensloop.

Onder andere belast met de Qui Achète, oftewel hoe ziet de Nederlandse Citroën-koper er uit en wat ruilt ie zoal in. Bij elke verkoop moesten dealers een formulier invullen met het profiel van de koper. En ik maar lijstjes maken, en rapporteren aan Parijs. citroen mehari a vendre france. Waar de marketing-vergaderingen weer heerlijke uitstapjes betekenden, en zo leerde ik steeds meer collega s kennen op het hoofdkantoor.

ervan overtuigd dat een Belg de Nederlandse belangen kon verdedigen van een Frans merk. Ik ook niet trouwens, dus dat moest ik maar eens bewijzen. Mijn eerste heldendaad was de uitverkiezing van de XM tot Auto van het Jaar Had ik natuurlijk niet alleen voor mekaar gekregen, maar de Nederlandse score was opvallend hoog - citroen mehari kopen.

Twee jaar later kon ik na de beginperikelen puin ruimen, door de concessionnaires te overtuigen dat bij de nieuwe types de kinderziekten écht verholpen waren. Toen ik voorspelde dat er in de nabije toekomst een XM Club opgericht zou worden werd ik feestelijk uitgelachen - prix citroen mehari electrique. In 1991 werden de eerste stenen gelegd van wat het hoogtepunt van mijn carrière zou worden: Citroën 75 Jaar Toekomst, de viering van onze 75e verjaardag.

Citroen Mehari Sprzedam

Waarom zou Amsterdam de verjaardag van een merk vieren dat zijn roots in Parijs heeft? Het keerpunt kwam toen ik aangaf dat la Hollande l autre pays de Citroën was, en geholpen door de biografie van André Citroën door Jacques Wolgensinger begreep men de legitimiteit van een Amsterdams feestje. En een feestje werd het: betalende bezoekers kwamen in 1994 in de Beurs van Berlage Operation Dragon in Wuhan De 2CV maakt hier onderdeel uit van ons dagelijkse leven Proefrit Citroën Activa Met Jules Deelder Jacqueline Citroën bij Paris-Moscou-Paris (1984) De clubs laven aan de geschiedenis van een prachtig merk - citroen mehari électrique.

Maar dat is een ander verhaal In de jaren 80 groeide hat aantal clubs gestaag. Voor een vergadering met de bestuurders had je al snel de Grote Vergaderzaal nodig (citroen mehari wiki). Geen type bleef onbeclubt, zelfs de minst geliefden zoals Axel en Visa werden van de sloop gered en op handen gedragen. citroen 2cv.

Citroën kan dat verleden functioneel maken door er de nieuwe auto s aan te koppelen - citroen mehari e. Die vertaalslag maken is een kunst die ze in Parijs ook niet steeds begrepen Toen het overkoepelende Citroën Contact werd opgericht ten behoeve van Citro, Mobile was ik wat blij: voor een vergadering met de clubs was mijn kantoor ruim genoeg.

Het verleden vertalen naar heden en toekomst is niet iedereen gegeven - citroen mehari france. Dat begrip kwam pas later, toen bleek dat andere merken zonder imago diep in hun verleden gingen wroeten tot ze iets bruibaars vonden om het holle merk roots te geven; kijk naar de Japanners, alreeds in 1967 was ons merk toonaangevend op het gebied van etc..

De somberling doelde op de overname door Peugeot en de bijna ondergang van beide merken in Gelukkig dacht niet iedereen zo, dankzij het historisch besef van mensen als Marcel Allard en Jean-Paul Cardinal werden zeldzame Citroën-relieken zoals prototypes en maquettes verstopt in obscure Parijse kelders. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het initiatief voor het Conservatoire in 2001 van een Peugeot-telg kwam.





2008: de Finale Na 30 jaar vond ik het welletjes. En ik niet alleen Wanneer koele cijfers belangrijker worden dan menselijke warmte haak ik af - citroen mehari a vendre france. Dat afhaken geschiedde trouwens in stijl: op initiatief van Citro, Mobile s Johan Nooij en Cor de Vries, en ondersteund door Citroën Nederland en de clubs, werd het inititief genomen voor een onvergetelijk surprise party waarbij mijn hele Citroën-verleden de revue passeerde: collega s, journalisten, vroegere assistentes en stagiaires, dealers, familie, en vooral heeeeel veel vrienden uit de clubs.

Mehari Citroen Ancienne

a. Gro Hoeg namens Automobiles Citroën. En een cadeau waarvan ik het nog elke dag plezier Directeur Public Relations, Opération Dragon was de springplank voor mijn benoeming tot PR-directeur. Daar kon ik 10 jaar eerder alleen maar van dromen. Er moesten wél een paar hobbels genomen worden: niet iedereen was In 1983, tijdens de voorbereidingen van de rit Paris-Moscou-Paris ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de Traction Avant, werd het mij snel duidelijk: Parijs vierde zijn eigen feestje op Le Bourget en Amsterdam hoefde niet op ondersteuning te rekenen.

Mijn Auto s In 1969 kocht ik mijn eerste auto met m n bij een aannemer zuurverdiende vakantiegeld, een Volvo 544. Zes jaar oud en toen al een oldtimer. Daarna volgden een aantal 121 s van hetzelfde merk. De gedroomde DS was gewoon nog te duur in die tijd en mijn wederhelft vond een 2CV met twee kleine kinderen maar niks.

Verder staan in de garage een als nieuwe 2CV6 Club uit 1980 in de prachtkleur Vert Jade, een Panhard 17bt Relmax uit 1964, één van de laatste, en een Peugeot 307CC pour Madame. Met Citroën-sleutelhanger, dat wel. Tja, daar zou ik vroeger niet aan hebben moeten denken, maar ja, vind maar eens een leuke cabriolet met chevrons.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Latest Posts

Autohandelaar Hardinxveld

Published Feb 10, 24
8 min read

Schade Auto Opkoper

Published Jan 18, 24
7 min read